Hold nu op med at fortælle mig, hvad dit produkt IKKE er

Hold nu op med at fortælle mig, hvad dit produkt IKKE er

Jeg har længe være irriteret over politisk korrekte minusprodukter, der synes at have haft frit spillerum i et marked, hvor brands var bange. Udviklingen har bragt virkelig mange fødevarer så langt væk fra deres egentlige fordel, at de alle er ens, fordi ingen tør love noget. Tiden er inde til at indse og beskrive sandheden for kunderne, og en af de største er: Smagen sidder i fedtet.

 

Skinker, skinker, skinker! De sidste par gange, den har fundet sted, har jeg rejst til den gigantiske fødevaremesse Anuga i Köln. Arrangementet er interessant, fordi man her både kan snuse til nye produkter og mødes med kunder. Men det er der andre end mig, der har opdaget. De mere end 7.000 udstillere fra over 100 lande fordelt over 284.000 kvadratmeter tiltrækker mange… blandt andet de ”falske profeter”, der bliver ved med at gå og prædike frygt og afholdenhed ind i fødevareindustrien. ”Forbrugeren vil have at vide, hvad de slipper for – det er trenden”, synes at være disse mange ens, sorte jakkesæts konsulentparole og argumentation. Det er let at sælge videre til en bestyrelse, specielt fordi man så kan spare på mere end argumenterne. Desværre er det altødelæggende for et fødevareprodukt.

 

Resultatet af tanken om, at det er vigtigere hvad et produkt IKKE indeholder, end hvad det indeholder, ses i stort set alle kategorier. I de haller, der eksempelvis kun rummer boder fra hele verden, der vil sælge skinke, har det længe været ret tydeligt, at man har været bange. Skinken har fået at vide, at den ikke er politisk korrekt, og tør nu kun sige, hvor den kommer fra. I alle boder står der altså ”skinke” og hvilket land eller område den kommer fra – INTET ANDET! Man må jo formode, at oplevesen var forskellig, at smagen var anderledes, eller at der kunne sættes ord på nydelsen, men nej. En skinke er åbenbart bare en skinke, når den ikke tør være andet. Derfor er alle skinker ens, og derfor kan det være ligegyldigt, hvilken skinke, man vælger.

 

Den værste udløber af denne altødelæggende religiøse fejlrådgivning er, at der er opstået en kategori, der betegnes som ”Free from products”. Denne kategoris produkter bruger hele deres facing på at beskrive, hvad der IKKE er i produktet, og udelukker naturligvis derved også en beskrivelse af selve oplevelsen, og det vel at mærke selvom deres målgruppe hverken er syge eller allergiske. Produktet ender i ren minus, i stedet for at lokke med et plus.

 

Heldigvis er der hos forbrugerne tegn på, at man er ved at have fået nok af dette pietistiske korstog mod madkultur og nydelse. Man har fået nok af alt det man ikke må, og alt det, man ikke må sige. Fremtidens vindere er dem, der igen tør stå ved, og være stolt af, at deres produkt smager godt. Hvad lover du?

 

”At appellere til fornuften er verdens største slag i luften.”

Piet Hein

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *