Slå dine drager ihjel

Slå dine drager ihjel

I Vatikanmuseet i Rom faldt jeg over noget pudsigt. Det var en ældgammel globus, der var rund, selvom det var mærkeligt at fremstille jorden som rund på et så tidligt tidspunkt i historien. Som man plejede dengang, var Europa placeret i verdens midte, men hvis man kom lidt længere ud i både land og vand, hørte landmasserne op. I stedet var her tegnet monstre, søuhyrer, havfruer og andre sagndyr, sådan som man ofte gjorde det på tidens kort. Disse steder kaldte man ”terra incognita” – ukendt land. Og pludselig slog det mig: Det er akkurat sådan, at alt for mange virksomheder ser deres marked.

 

Grunden til, at sagndyrene var blevet sat på globussen i kirkemuseet, er enkel: For det første kunne man så tegne ”noget” dér, hvor man ikke anede hvad var, man fik afskrækket andre fra at tage ud og opdage mere af verden, end man selv vidste – og man havde en god grund til ikke selv at bevæge sig alt for langt ud. Enhver idiot kunne jo se på kortet, at der var drager, så man skulle da være godt åndssvag for overhovedet at prøve. På denne måde fremstod området som ’uindtageligt’.

 

Frygten for det ukendte knuser mange globale og lokale muligheder for brands, og tegner mange områder med drager og sagnvæsener i markedet. Steder, hvor der ”beviseligt” ikke findes mere at komme efter, eller markeder, hvor alt håb lades ude. Myterne lever stadig i mange virksomheders tilgang til nye målgrupper, kulturer, sammenhænge og lande. Dragerne er misforståelser, fordomme, skuffelser og mangel på indsigt. Her ligger brandets terra incognita, hvor man aldrig kommer, og mange grupper af mennesker, man aldrig henvender sig til, fordi man tror, fordi man formoder, fordi man har besluttet, eller fordi man har prøvet at nå… Men hvad nu, hvis du kunne skabe en ny verden ved at lave en ny kobling mellem dit brands fordele og disse uudforskede mennesker? Eller hvis der også inden for din kendte målgruppe, i dine heavy users indre verdenskort, findes blanke steder, som du stadig kunne være med til at fylde – for derved at sikre en endnu stærkere sammenhæng mellem din forbruger og dit brand?

 

Det er de særeste myter, som brands og mennesker kan tage ind i virkelighedsopfattelsen. Et ældgammelt kort viser en ø, som har træer, hvis frugter har samme form som kvindehoveder, og som konstant udbryder det uforståelige råb ’Wak-wak’. Et andet kort viser to øer ud for Newfoundland, som siges at være beboet af onde ånder, og en ø, hvor tiden står stille. I 1493 beskrev den tyske læge, humanist og historiker Hartmann Schedels Nürnberg-Krønike en lang række pudsigheder og trusler i verden. Mennesker, hvis fødder vendte bagud. Folkeslag med hoveder som hunde, som ikke talte, men gøede, spiste fugle og gik i dyreskind. Stammer med kaninagtige kæmpe ører, som kun havde ét øje placeret i panden. Et land med indbyggere, som var af hankøn i højre side af kroppen og kvinder i den venstre side. En stamme, hvis indbyggere kun havde én kæmpe fod, men som kunne løbe lige så stærkt som dyrene. Et land ved navn Eripia, hvor folk var født med lange halse og næb som traner… Selv Christopher Columbus kunne fra den “ny verden” berette historier om enøjede mennesker med hundesnuder, som spiste menneskekød.

 

Alle, der havde gidet bevæge sig ud i verden selv, havde jo fundet ud af, at det var løgn! Til gengæld havde man fundet nye muligheder.

 

Det kræver mod og lyst at vinde nyt land eller nye mennesker. At gøre fremskridt. Til gengæld vil din indsats gøre verden større, både for dit brand og for din målgruppe.

 

Styr efter de blinde områder på kortet!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *