Case: Larsen Danish Seafoods

Besjæling® af produkter

Sund smag i små serveringer

Larsen Danish Seafood ringede. Der stor 11 produkter ved siden af hinanden på hylden i supermarkedet, og de hed alle sammen ”Makrel i tomat”…

Selv forsøget på at lave portionsopdelte, mindre indpakninger, der på en appetitlig måde gav forbrugeren en mulighed for ”FrokostFisk”, der kunne tages med i madpakken, havde i årevis ikke kunnet vinde forbrugerens gunst.

En rejse ned i produktets virkelighed via en hel Besjæling® afslørede årsagen. Hele fiske-konserves-hylden havde gennem årene udviklet sig til et stort glimtende hav af produkter med det samme navn, der smykkede sig med de samme certificeringer. Smagen og årsagen til oplevelsen, der ellers havde kunnet give kunderne lyst til at spise produktet, var simpelthen druknet i ”me-too”.

Løsningen blev at barbere ALT på produktindpakningen af og så i stedet tage rejsen ned i produktet for at smage og finde forskellen. Efter at have fordøjet leverandører, medarbejdere, processer og metoder stod det klart, at der virkelig var forskel. Eksempelvis var denne makrel sat i en tomatsovs, der kom fra et helt specielt co-operativ i Portugal, der i 25 år havde nusset om deres tomater på en særlig bjergskråning, så de fik mere sol og derfor blev sødere. Produktet kunne derfor let og ærligt kaldes det noget mere lovende ”Makrel i Solsøde Tomater”. Samtidig fik kun dé ting plads på indpakningen, der kunne være med til at understøtte dette løfte. Forbrugeren tog forskellen til sig, og snart kom der flere FrokostFisk på hylden, der alle adskilte sig ved, at de kunne ”smages” i titel og indpakning.

Sælg din sjæl

Besjæling® er mit ord for den måde, jeg rejser ind i produkter, mennesker, målgrupper, services og områder på. Meningen er at åbenbare og prioritere de virkelige fordele, der findes i dét, man gerne vil give folk. Resultatet af en fuld Besjæling er et værktøj, der gør det muligt at prioritere kommunikation og budskaber mest modtagervendt og at sige det på en måde og med en energi, så man får lyst til at prøve.

I et foredrag kan Besjæling bruges til at se nye muligheder med udgangspunkt i dit brand, produkt eller virksomhed. I en Workshop Besjæling dykker vi sammen mere ned i de mulige veje, som I måske aldrig har set sammenhængen i, så de senere kan undersøges.


Af ord er du kommet. Til ord skal du blive. 

BESJÆLING® er et registreret varemærke, der tilhører HAPTIC.