Nogle ord og begreber er simpelthen for slidte til at dele med andre, hvis udtrykket skal stå alene. ”Grøn” er ét af dem. Efter at have ladet analysevirksomheden Bilendi spørge 3.000 forbrugere om deres opfattelse af 51 tidstypiske ord og begreber er der opstået nye indsigter, der endelig kan afhjælpe forvirringen hos brands og virksomheder.

 

Læs mere om undersøgelsen her.

Læs mere om foredragene og workshoppen øverst i menuen.

 

”Grøn” endte interesse- og involveringsmæssigt i bund hos forbrugerne sammen med udtryk som ”samlemærker”.

 

Rundspørgen lod deltagerne fortælle, om det enkelte begreb var noget, de tog personligt, om de brugte det som en del af deres image, om de var indifferente over for det, eller om de syntes, det var for brugt, slidt eller fake. Specielt gruppen af 40-49 årige havde mistet troen.

 

Deltagerne kunne i spørgerammen også kommentere direkte med tekst, og om ”grøn” var kommentarerne blandt andet: ”Alle påstår, de er grønne”, ”Nu har vi hørt på grøn i 20 år” og ”Grøn er blevet brugt til at dække over alt muligt”.

 

Er du stadig ”grøn”?

Undersøgelsen gav dog også håb. Der er ingen tvivl om, at de bagvedlæggende tanker omkring ”grøn” matcher forbrugerens interesser, men de skal kommunikeres modtagervendt på en helt anden måde end bare ved at hænge sin hat på en ren kategori.

 

Se pressemeddelelsen om projektet her: Bæredygtighed er ikke nok.

 

Vil du høre mere? Kontakt Bo Bomuld Hamilton-Wittendorff på telefon 40322266, e-mail BoBomuld@BoBomuld.dk, eller her:

 

Dit navn

Din e-mail

Dit telefonnummer

Din besked