VELUX: WHO WE ARE

Besjæling® og HR-kampagneudvikling


VELUX’ værdier er uhyre velbeskrevne. Udfordringen ligger i at få dem til at blive forstået og levet ind i forhold til medarbejderens liv og arbejdsdag.

Opgaven for VELUX blev derfor at vise, hvordan værdierne lever i organisationen via dens mennesker. I stedet for blot at producere endnu en film, der gentog virksomhedens fem rettesnore på skærmen, blev det i tæt samarbejde med Christine Bjørnager og Anders Lundgren fra VELUX’ kommunikationsafdeling besluttet at gribe det anderledes an. Idéen var at producere en række globale portrætter af virkelige medarbejderes faktiske liv, der viste værdierne in action i hverdagen.

Hvert værdiord blev først oversat til beskrivelser af handlinger. Derefter søgte man internt efter ansatte, der levede og arbejdede på denne måde. Blandt de mere end 10.000 medarbejdere blev udvalgt en bruttoliste, der blev pre-interviewet. Derefter blev 29 medarbejdere på 16 VELUX virksomheder interviewet til selve filmene, der på en spændende måde kobler optagelser af job og fritid med frie snakke om livet og tilfredsstillelsen hos den enkelte.

Produktionsholdet lavede blandt andet optagelser i Tyskland, USA, Østrig, Ungarn, Tjekkiet, Rusland, England, Frankrig, Kina og Danmark.

Bo stod for den sjæle- og værdimæssige indlevelse og det journalistiske arbejde i fortællingerne, og en stor del af filmenes styrke var, at der for de deltagende ikke fandtes noget manuskript. I interviewet kunne alle frit berette om deres liv og job. Det gør fortællingerne ægte, og netop dette fanger folk på en anden måde. MarCom Awards, der efterfølgende belønnede filmene, hylder det bedste inden for marketing og kommunikation, og VELUX’ værdifilm fik prisen for ”særlig kunstnerisk styrke og finesse”.

Serien er instrueret og produceret af Sebastian Schiørring for Schiørring Production. Gitte Salomon varetog rollen som line-producer og projektleder. De prisvindende film kan ses her: https://www.velux.com/who-we-are/values